פרסומי סגל אפרתה
פרסומים במדעי הרוח
ד"ר מיכל בן יעקב פרסמה מאמר על המצב הקשה של היהודים בכלל, ושל הנשים בפרט, בערים המסורתיות של ארץ-ישראל בימי מלחמת העולם הראשונה, ודנה באסטרטגיות הקיום של הנשים שנותרו לבדן – אלמנות, רווקות ונשים שבעליהן גורשו מהארץ או גויסו לצבא. המחקר מתבסס על חומר ארכיוני ועבודת שדה ונבחן בגישה מגדרית.
קישור למאמר – מיכל בן יעקב >
ד"ר הרב חנן יצחקי פרסם מאמר שדן בוויכוח על יום התענית העולמי, נושא אליו הגיע ממש במקרה. לדבריו: "הייתי עם הילדים במוזיאון היכל שלמה בירושלים, ושם ראיתי את חדר העבודה והספרייה של הרב הרצוג. שאלתי את האוצרת האם מישהו בדק וחקר אילו ספרים יש שם, ואולי ישנם ספרים נדירים וכיו"ב. היא פתחה בפני את השער לבדוק את כל הספרים ולחפש. בארונות הספרייה מצאתי חמישה מכתבים שהרב קיבל מרבנים ממקומות שונים ברחבי העולם לגבי "יום צום עולמי", שרצה לקבוע בגלל הצרות שהיו ליהודי אוסטריה וגרמניה (מדובר בשנת 1938). במכתבים (שבמאמר מתפרסמים לראשונה) התגלה ויכוח בין הרבנים לגבי תאריך יום הצום, ומכאן התפתח המאמר: כתבות בעיתונים, השערות לגבי סיבת הוויכוח, מאבקי כוח ושליטה ועוד… כדאי לקרוא!"
קישור למאמר – חנן יצחקי >
פרסומים במדעי החברה
ד"ר דוד ברודי (יחד עם עמיתתו ד"ר לינור הדר ממכללת בית ברל) פרסמו מאמר הדן בנקודות הקריטיות בהתפתחות מקצועית ובתהליכי השינוי של מורי מורים. המאמר מתאר מחקר פעולה שנערך במכללת אפרתה במסגרת תכנית של קהילת לומדים במשך שבע שנים. התכנית עסקה בנושא 'החדרת חשיבה מסדר גבוהה בקורסים האקדמיים'. בשנים אלו השתתפו כ- 45 מרצים. לדברי המחבר: "יזמתי את קהילת הלומדים יחד עם ד"ר לינור הדר, היא כמומחית בפיתוח החשיבה ואני כנציג המכללה. במשך השנים פרסמנו שבעה מאמרים, וכתבנו ספר על הפרויקט'.
קישור למאמר – דוד ברודי >
ד"ר מרי גוטמן פרסמה מאמר על בסיס עבודת הדוקטורט שלה שבחן תהליכים מטא קוגניטיביים אותם עוברים פרחי הוראה במסגרת סדנה לאימוני הוראה עם שילוב חכם של מערכות טכנולוגיות. המאמר מתאר ניסוי אחד (מתוך שלושה שנעשו במסגרת המחקר) במסגרתו פרחי הוראה בחנו וניתחו תרחישים פדגוגיים מפרספקטיבות שונות (מורה ותלמיד) במטרה להבין קשיים וצרכים של כל צד ולגשר ביניהם. כל זה תוך יישום יכולות של מערכת ניהול למידה (LMS) ומודל השבחה שהותאם לצרכי האוכלוסייה.
קישור למאמר – מרי גוטמן >
ד"ר אלי קון פרסם מאמר החוקר את "קול התלמיד" בפיתוח תכניות לימודים. המחקר נעשה בבית ספר יהודי בסידני שבאוסטרליה, שם שימש כראש צוות של קבוצת כותבי תכניות לימודים הדוגלת בשיתוף תלמידים בפיתוח תכנית לימודים. נציגים מאוכלוסיית התלמידים לוקחים חלק פעיל בפרויקט המחקר המבוסס על כלים איכותניים. המחקר כלל ראיונות עם מורים ותלמידים ומצביע על מרכזיותו של התלמיד בכתיבת תכנית הלימודים.
קישור למאמר – אלי קון >
ד"ר שרה ויינשטיין (יחד עם ד"ר דבורה פרייס) פרסמו מאמר המתעד מחקר פעולה שנערך בשיעור תנ"ך במכללת אפרתה. המחקר נעשה כיישום של הלמידה בסדנאות לפיתוח החשיבה שהועברו על ידי ד"ר לינור הדר וד"ר דוד ברודי. המחקר התפתח כתגובה לכך שסטודנטיות טענו שאין להן את היכולת להשוות טקסטים בעצמן והעדיפו שהמרצה תעשה את "העבודה" עבורן. כדי להתגבר על בעיה זאת, בנינו "פיגום" לעודד למידה. רוצים לדעת מה היו הפיגומים? קראו את המאמר.
קישור למאמר – שרה ויינשטיין >
הרב ד"ר חגי שטמלר כתב מאמר בנושא מקורות מחשבותיו של הראי"ה קוק וסיפר עליו את הדברים הבאים "במהלך נבירה בארכיון של הרב ד"ר אהרן קמינקא, מצאתי איגרת (שפורסמה) מאת הראי"ה קוק, שבה הוא טוען שאת מחשבותיו הוא אינו שואב מן הפילוסופיה הכללית אלא אך ורק מן התורה, "מאהלי שם" כלשונו. בצידה השני של האיגרת – מצאתי טיוטת תשובה שכתב קמינקא, והדבר הוביל בסופו של דבר לכתיבת המאמר".
קישור למאמר – הרב ד"ר חגי שטמלר >
ד"ר תהילה הרץ כתבה מאמר הסוקר את ההיסטוריה של בית היתומים ציון-בלומנטל, והיא מספרת: "עיון במסמכים, תוך כדי ההיכרות עם המוסד הקיים, היו לי מרגשים כעוסקת בחינוך. לראשונה הסיפור החינוכי-היסטורי קרם מולי עור וגידים, כפשוטו; הדמויות המנהלות את המוסד כיום, כמו לאורך כל שנותיו, נמנו על אותה המשפחה – והסגנון שבו עשו זאת ניכר מאז עד היום. למדתי רבות באופן אישי מההתנהלות המיוחדת ויוצאת-הדופן, ספוגת מסירות, מחויבות, רגש ואהבה, ומהשפעתה הדרסטית על הילדים שגדלו במקום"
קישור למאמר – תהילה הרץ >