זיכרון ומורשת
ראש התוכנית: הרב ד"ר חנן יצחקי
דוא"ל: chananyi@emef.ac.il
דוא"ל – מרים דומנוביץ' מזרחי,
המזכירה האקדמית של התכנית: miriam@emef.ac.il
טלפון: 1-800-800-206
חדש! חדש! חדש!
מתכונת הלימודים החדשה:
שני סמסטרים פרונטליים בלבד!
שנה א׳
הנחיה אישית וקורסים מקוונים
שנה ב׳
מה זוכרים?
מי מחליט מה ייכנס לחדשות ומה לא? אילו אירועים ייכתבו בספרי ההיסטוריה ואילו יישארו בחוץ? האם יש קריטריונים לכתיבת תוכניות לימודים באזרחות, ספרות, תנ"ך, היסטוריה- או שזה תלוי בתפיסת העולם של הכותבים?
איך זוכרים?
טקס ממלכתי או 'זיכרון בסלון'? ריקודגלים ביום ירושלים או ערב שירי לוחמים? חייל צעיר שנפל- האם ניתן תרומה לבית הכנסת, נקים אנדרטה, או נארגן מסע אופניים לזכרו?
למה זוכרים?
מדוע יש צורך ביום העצמאות? למה יש כל כך הרבה אנדרטאות, מוזיאונים, סרטי זיכרון, שירים וסיפורים? מדוע יום רבין לא שווה ליום ירושלים בזיכרון הקולקטיבי הישראלי?
על הזיכרון בקולנוע, בספרות, ביהדות, ובחינוך…. ובעיקר מה שרלוונטי לחיים עכשיו. מ"זכור את אשר עשה לך עמלק" ועד "אדם צובר זיכרונות כמו נמלים…."
רוצה שנחזור אלייך?
מה לומדים?
* כיצד חוקרים את הזיכרון?
* מהן הדרכים השונות לעיסוק בעבר? מה ההבדל בין היסטוריה לזיכרון? מהי מורשת?
* איך קבעו את ימי הזיכרון בלוח הלאומי והיהודי ומדוע?
* כיצד מתבטא הזיכרון בטקסים, במקורות יהודיים, בספרי זיכרון ובספרי זיכרונות, בספרות ובשירה, בקולנוע, ביצירה האמנותית ובמוסיקה.
* הזיכרון ביהדות – מצוות זיכרון, טקסים, מנהגי עדות, חגים וימים מיוחדים
* הזיכרון הפרטי והקולקטיבי – במשפחה, בקהילה, בחברה.
* ביטוייו של הזיכרון בנוף – אנדרטאות, פינות זיכרון, סיורי זיכרון ומורשת.
איך זה יתרום לי כמורה?
מחנכים ומורים להיסטוריה, ספרות, אמנות, מדעי הרוח ומקצועות היהדות, יכירו לעומק תחום חשוב בעל ערך רב השזור ממילא בתוך עיסוקם החינוכי, ויתמקצעו בו.
תכנית הלימודים
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע, יום רביעי, ובקורסי קיץ מרוכזים,
שנה א׳: לימודים פרונטליים + סמסטר קיץ. שנה ב׳: הנחייה אישית ולמידה מרחוק.
כך שאפשר להשלים את התכנית בשנתיים.
מה נדרש מלומדי תכנית ה-.M.Ed?
אנו מצפים לסטודנטים בעלי רקע אקדמי בלימודים קודמים בהיסטוריה או במקצועות אחרים הנוגעים בעבר.
הדרישות כוללות יכולת למידה בדרכים שונות: בקורסים פרונטאליים, בקורסים מקוונים, בלימוד עצמי ובסדנאות; כמו כן הסטודנטים יידרשו ליישום ולשילוב החומר הנלמד בתחומי החינוך ולכתיבת עבודה סמינריונית ועבודת גמר בהיבטים עיונים ויישומים.
סטודנטים בעלי תואר אקדמי שאיננו היסטוריה יצטרכו מספר השלמות בלימודי היסטוריה; קיימת אפשרות להכרה בלימודים קודמים של קורסים רלוונטיים, לפי קריטריונים אקדמיים מקובלים.
סגל התכנית מעניק הנחיה וסיוע צמודים במחקר ובכתיבת העבודות ועומד לרשות התלמידים בכל עת.
תנאי קבלה:
התוכנית מיועדת למורים בעלי תואר ראשון בתנ"ך (.B. A) + תעודת הוראה, או בעלי תואר .B.Ed.
ותק בהוראה – לפחות שלוש שנים.
ציון ממוצע 80 ומעלה בלימוד התואר הראשון.
(בוגרי תוכנית מצויינות בתואר ראשון רשאים להמשיך ישירות לתואר שני).
ראיון אישי (זימון לראיון יישלח רק לאחר קבלת טופס הרישום והמסמכים המלווים).
יש להוריד את טופס הרישום ולשלוח למכללה עם הטפסים הנדרשים.
חריגה מתנאי הקבלה:
המכללה תאפשר קבלה של עד 10% משיעור הסטודנטים בכל תוכנית לימודים, שאינם עומדים בתנאי הקבלה מנימוקים כגון:
* הגברת ההנגשה להשכלה הגבוהה בישראל.
* צרכים ייחודיים של ציבורים מגוונים בישראל ואופייה הרב תרבותי של החברה.
* נתונים אישיים ואקדמיים מיוחדים המצדיקים קבלה חריגה.

