תקנון לימודים
להלן תקנון הלימודים בו מופיעים הכללים שעל-פיהם אמורים לפעול במהלך שנות הלימודים.
התקנון מחייב גם את הסטודנטים וגם את עובדי המכללה בכל סוגי הלימוד והתכניות. מופיעים בתקנון גם סעיפים מיוחדים המיועדים ללומדים במסגרות מיוחדות במכללה. התקנון מתעדכן מעת לעת על-פי החלטות ההנהלה, משרד החינוך והמל"ג.
תכנית הלימודים של הסטודנט משתקפת במאזן חובות אקדמיים הנמצא בפורטן סטודנט. האחריות לעקוב אחר המאזן מוטלת על הסטודנט. כל שינוי בקורס (החלפת קורסים או עזיבתם) מחייב דיווח לראש המסלול וקבלת אישורו בכתב. לימודי השנה הרביעית כוללים את שלב ההתמחות בהוראה (סטאז').
משך הלימודים לתואר בוגר בהוראה ותעודת הוראה (B.Ed.) הוא ארבע שנים. הלימודים כוללים קורסים עיוניים והתנסות מעשית בהתאם למסלול הלימודים, וכן חובות מטעם משרד החינוך וחובות מכללה.
חובה להשיג בכל דרישות המכללה (קורסים, עבודות, מטלות וכו') ציון עובר.
סטודנט המתחיל את לימודיו במכללה נמצא בתקופת ניסיון עד סוף שנת הלימודים הראשונה שלו. רק בתום תקופת הניסיון מתקבל הסטודנט רשמית כ'תלמיד מן המניין'. כלל זה תקף גם לגבי סטודנט שעבר ממכללה אחרת. במקרים מיוחדים, על-פי שיקול דעת ראש המסלול, אפשר להאריך את תקופת הניסיון בשנה נוספת.
שכר הלימוד נקבע לפי הנחיות משרד החינוך ומתעדכן בכל שנה בצמוד למדד. לשכר הלימוד נוספים 'תשלומים נלווים' הכוללים ביטוח תאונות אישיות, שמירה מוסדית, שימוש בספרייה ובמאגרי מידע, אינטרנט מכללתי, חברות באגודת הסטודנטים.
חובות מטעם משרד החינוך – קורסי: עזרה ראשונה, ביטחון ובטיחות, זהירות בדרכים.
המכללה מארגנת קורסים אלה מפעם לפעם כשירות לסטודנטים. סטודנט שנרשם לקורס ולא השתתף, או שנכשל בקורס – יצטרך לשלם עבור רישום מחדש.
- למכללה אמנה אתית (מצ"ב קישור לאמנה) המהווה בסיס לתקנון. המכללה פועלת ברוח האמנה ובהתאם לחוק זכויות הסטודנט (קישור לחוק זכויות הסטודנט) וחוק החמ"ד (קישור לחוק החמ"ד).
- על כל סטודנט לראות את עצמו כמייצג את מכללת אפרתה, כמחנך במערכת החינוך הממלכתי-דתי, ועליו להתנהג בהתאם.
- הפרות משמעת ייחשבו מעשים כגון: מסירת מידע כוזב, העתקה, אי ציות להוראות רשויות המכללה, התנהגות בלתי חוקית והתנהגות שאינה הולמת. במקרים אלו יעמוד הסטודנט לפני ועדת משמעת (תקנון ועדת משמעת).
- תכנית הלימודים של הסטודנטית מובעת בטופס מאזן.
- לקורסים הניתנים במכללה יש סילבוסים מאושרים. על המרצה לכתוב בסילבוס במדויק מהן חובות הקורס; כולל פירוט לוחות זמנים.
- בראשית כל שנה תמלא הסטודנטית בסיוע ראש המסלול 'טופס מאזן' של לימודיה המשקף את הקורסים שתלמד באותה שנה.
האחריות למילוי הטופס והשימוש בו מוטלים על הסטודנטית. במקרה של לימודים בתכנית חלקית או אישית (באישור ראש המסלול), חשוב להקפיד שהתכנית תסוכם ותירשם לפרטיה בטופס הלימודים ותישמר במזכירות האקדמית. כל שינוי בקורס (החלפת קורסים או עזיבתם) מחייב דיווח לראש המסלול וקבלת אישורו בכתב.
באחריות הסטודנטית לעקוב אחר תכניות הלימודים שלה, לבקש הנחיה במידת הצורך ממנהל סטודנטיות ולעדכן את המזכירות האקדמית. - סטודנטית שהיתה רשומה לקורס ומסיבות שונות לא למדה את הקורס ועליה לחזור עליו בשנה אחרת, תצטרך לשלם עבור הקורס.
- עזיבה או החלפה של תכנית, מסלול, חוג, להלן פרק כו.
- השתתפות סדירה בשיעורים ובפעילויות המכללה הינה חובה.
- לא תותר כניסה של סטודנט לשיעור אם אינו רשום בפורטן.
- בחישובי ההיעדרות – שלושה איחורים ייחשבו לחיסור. הגדרת איחור היא עד 15 דקות מזמן תחילת השיעור, כפי שנקבע בלוח השעות. לאחר מכן לא תתאפשר כניסה של סטודנט לשיעור. יובהר בזאת כי גם יציאה מהשיעור מעל לפרק זמן סביר או יציאה לפני תום השיעור, תיחשב כאיחור.
- היעדרות של עד 20% מהקורס (2 פגישות לקורס סמסטריאלי, 5 פגישות לקורס שנתי) אינה מחייבת חזרה על הקורס.
- מעל 20% היעדרות מהקורס, יועבר הטיפול לדיקן הסטודנטיות.
- בעבודה מעשית חובה 100% נוכחות, למעט בחופשת לידה. במקרים חריגים היעדרות מחייבת אישור מראש מהמדריך הפדגוגי ומראש המסלול, ונדרשת השלמה. היעדרות ארוכה מחייבת חזרה על עבודה מעשית בשנה שלאחר מכן.
- בקורסים מרוכזים (קורסי קיץ וכדומה) חובה 100% נוכחות. בקשה חריגה יש להפנות לדיקן הסטודנטים בדוא"ל.
חופשת נישואין – שמונה ימים מיום הנישואין.
חופשת לידה – שישה שבועות מיום הלידה וברציפות. בתקופה זו הסטודנטית פטורה מכל פעילות במכללה, לרבות ימי עיון וסיורים. על הסטודנטית להשלים את מטלות הקורס שחלות בזמן חופשתה, עד שלושה חודשים מחזרתה למכללה. על הסטודנטית להשלים מטלות בקורסים מקוונים בתיאום עם המרצה.
שמירת הריון – סטודנטית רשאית להיעדר עד 30% (לא כולל חופשת לידה) משיעורי החובה בכפוף לאישורים רפואיים רלוונטיים. האישור להיעדרות יינתן על-ידי דיקן הסטודנטים. אם תקופת הלידה נכללת במועד הקורס, תורשה הסטודנטית להיעדר עד 50% ממשך הקורס. היעדרות בקורסים סדנאיים – יש לפנות לדיקן הסטודנטים.
מחלה – היעדרות בנסיבות של מחלה או מצב רפואי אחר, תיחשב כחלק מ20% ההיעדרות המותרים לסטודנט. הסטודנט רשאי לפנות לדיקן הסטודנטים בבקשה לאישור היעדרות נוסף. אישור זה יינתן בכתב עם הצגת מסמכים רפואיים מתאימים ועל בסיס שיקול דעתו של הדיקן. יובהר בזאת כי במקרה של שמירת הריון וחופשת לידה, סך ההיעדרות המותרת המצטברת לא יעלה על 60% משיעורי החובה בקורס; זהו שיעור ההיעדרות המרבי!
סטודנט שנעדר יותר מ60% מהשיעורים יידרש לחזור על הקורס. בכל מקרה אחר של היעדרות דיקן הסטודנטים יקבע את משך ההיעדרות המותר, ובכל היעדרות מעבר לזמן שייקבע, הסטודנט יחויב בלימוד חוזר של הקורס. במקרים מיוחדים הנושא יידון בוועדת חריגים שתתכנס לפי זימון הדיקן. דין היוצאים למילואים, על-פי חוק זכויות הסטודנט.
בכל בעיה המצריכה איחורים והיעדרויות יש לפנות לדיקן הסטודנטים בדוא"ל.
- כל סטודנט חייב להשתתף במכסת שעות של 18 ש"ש של עבודה מעשית וקורסי דידקטיקה במשך שלוש שנים, בהתאם למסלול ולחוג.
- ציון עובר בעבודה המעשית ובדידקטיקה הוא 75. ציון נמוך מ-75 בעבודה המעשית מעכב מעבר משנה לשנה.
- חובת נוכחות בעבודה מעשית היא 100%.
- במקרים חריגים היעדרות מחייבת אישור מראש מהמדריך הפדגוגי ומראש המסלול.
- היעדרות מהעבודה המעשית מחייבת השלמה, גם במקרים של מחלה/אישור מהמדריך הפדגוגי/ בדיקה רפואית וכיו"ב, למעט מקרים של חופשת לידה.
- היעדרות ארוכה מחייבת חזרה על עבודה מעשית בשנה שלאחר מכן.
- זכאות להיבחן – סטודנט זכאי להיבחן או להגיש עבודה רק אם הסדיר את חובותיו למכללה, כולל תשלום שכר הלימוד.
זכאות להיבחן בקורס אנגלית – סטודנט זכאי להיבחן בקורס אנגלית רק אם הגיש את כל מטלות הקורס.
אנונימיות במבחנים – סטודנט רשאי לרשום במחברת המבחן רק את מספר הזיהוי שלו.
- מועדי מבחנים – המכללה ממליצה לסטודנט להיבחן במועד א בכל המבחנים.
- מועד ב':
- התאריכים ששוריינו למועד ב' מפורסמים בלוח האקדמי שבאתר המכללה. על בסיס תאריכים אלו מזכירות מדור בחינות תקבע את לוח מבחני מועד ב' בכל סמסטר.
- סטודנט שמעוניין להיבחן במועד ב', צריך להירשם בפורטן האישי בתאריכים בהם הרישום פתוח. סטודנט שלא יגיש בקשה בזמן, לא יוכל להיבחן.
- מועד ב' מיועד למבחנים של אותו סמסטר בלבד.
- האפשרות לשיפור ציון היא רק באותה שנה שבה נלמד הקורס.
- המכללה רשאית לקבוע יותר ממבחן אחד ביום לסטודנט בכל תאריך נתון.
- סטודנט שנרשם למועד ב' ולא הגיע, יחויב בקנס של 100 ₪, אם לא ביטל את הרשמתו בפורטן האישי בטווח הזמן שנקבע על ידי מדור בחינות.
- הציון הקובע במבחן, הוא הציון של מועד ב'.
- בקורס אנגלית טרום בסיסי (רמה 4) אין אישור להיבחן במועד ב', אלא רק במקרה של כישלון במועד א' או מקרה מזכה אחר.
אין להחשיב חיסורים מחמת מועדי ב' בתוך ה-20%.
- מועד מיוחד – סטודנט יהיה רשאי להגיש בקשה למועד מיוחד רק אם מיצה את אפשרויות המבחן במועד א ובמועד ב. בקשה למועד מיוחד לסטודנט אפשרית רק באישור ועדת חריגים ואליה תוגש בקשה מנומקת בכתב.
להגשת בקשה יש ללחוץ על הטופס בקשה למבחן במועד מיוחד.
- האפשרות להיבחן תקפה עד תום שנתיים מסיום הקורס. לאחר מכן יש ללמוד את הקורס מחדש. מלבד קורסי אנגלית בהם האפשרות להיבחן היא רק בסמסטר בו נלמד הקורס.
- ספח מבחנים – עם הגשת המבחן חובה על הסטודנט להחתים את המרצה או את המשגיח על ספח המבחן. ספח בחינה חתום על יד המרצה או המשגיח מהווה הוכחה להיבחנות. מומלץ לשמור על ספח זה ולצלמו במכשיר נייד עד להופעת הציון בגיליון הציונים.
זמן ערעור על בחינה עד חודש ממועד הזנת הציון.
סטודנט המעוניין לערער על בחינה יפנה בבקשה לשיחה אל המרצה.
סטודנט המעוניין לראות את הבחינה יוכל לעשות זאת בפגישה מתואמת עם המרצה במכללה.- לנוהל בחינות לחצו כאן >>
א. העבודה תוגש במועד שייקבע על ידי המרצה. על הסטודנט ליידע את המרצה על הגשת העבודה. על הסטודנט לשמור עותק עד להופעת ציון בפורטן.
ב. מועד אחרון להגשת עבודות שנתיות באיחור הוא עד כ׳ באלול בשנה שבה נלמד הקורס. לאחר תאריך זה, העבודה תוגש אך ורק באמצעות המזכירות האקדמית, ולא ישירות למרצה, בתוספת תשלום קנס בסך 250 ₪ לעבודה (התשלום בגזברות).
ג. עבודות אפשר להגיש לכל המאוחר עד שנתיים ממועד סיום הקורס. לאחר מכן יש לחזור על הקורס.
ד. בקורסי אנגלית – להבדיל מקורסים אחרים, האפשרות להשלמת מטלות/ עבודות תתאפשר רק בסמסטר בו נלמד הקורס.
- על סטודנט במכללה לכתוב במהלך לימודיו שתיים או שלוש עבודות סמינריוניות. מספר העבודות תלוי במסלול הלימודים. עבודה אחת חייבת להיות בתחום החינוך, אחת או שתיים במקצוע ההתמחות.
- קורס סמינריון מחייב הגשת מטלות ופרקים בעבודה הסמינריונית בהתאם לדרישת המרצה. סטודנט שלא עמד בדרישות הקורס עלול להיגרע מהקורס גם במהלך שנת הלימודים, ויאלץ להירשם לסמינריון מחדש בשנה הבאה בתשלום.
- מועד ההגשה הרשמי של העבודה הסמינריונית הוא עד כ' באלול באותה שנה.
סטודנט שצריך ציון בדחיפות לצורך קבלת התואר בשנה ד' (או לסטודנטיות רג"ב בשנה ג'), מומלץ שיגיש את העבודה הסמינריונית לבדיקה עד ה-1 ביולי. - עבודת הסמינריון תוגש למרצה באופן דיגיטלי (חובה) וכן בהגשה מודפסת במידה והמרצה דורש. הסטודנט ישמור לעצמו גיבוי של העבודה הסופית וגיבוי של המייל שנשלח עם העבודה.
⦁ עבודות נבחרות ומצטיינות, באישור המנחה ובהסכמת הסטודנט, יימסרו לספרייה לשימוש הסטודנטים בשנים הבאות. - הסטודנט זכאי לקבל ציון לאחר שישה שבועות על עבודה סמינריונית שהוגשה בזמן, כולל מחוון המבהיר את שקלול הציון.
לטופס הערכת עבודה סמינריונית (מחוון) במחקר עיוני לחצו כאן
לטופס הערכת עבודה סמינריונית (מחוון) במחקר שדה בחינוך לחצו כאן - עבודה המוגשת באיחור תחויב בתשלום קנס. לפירוט לגבי גובה הקנס לחצו כאן.
- סטודנט שנגרע מהקורס ייאלץ להירשם מחדש לקורס בשנה הבאה על בסיס מקום פנוי.
בחודש יוני – על הסטודנט לשלוח בקשה למנהל לומדים לרישום מחדש לסמינריון.
בחודש יולי – מנהל לומדים ישבץ את הסטודנט בסמינריון הנדרש מחדש לאחר הוכחת תשלום.
החל מתשפ"ב, רישום מחדש לסמינריון יחוייב במחיר מלא של 2 ש"ש.
הציונים יופיעו בפורטן הסטודנט.
1. ציון עובר – ציון עובר בקורס רגיל הוא 56, למעט במקרים הבאים:
ציון עובר באנגלית (בכל הרמות) הוא 60.
ציון עובר במבחני בקיאות הוא 60.
ציון עובר בסמינריון הוא 70.
ציון עובר בלימודי יסוד בלשון הוא 70.
ציון עובר בעבודה מעשית הוא 75.
ציון עובר בדידקטיקה הוא 75.
*ממוצע חוג – הממוצע הנדרש לכלל ציוני קורסי החוג הוא 70 כתנאי למעבר משנה לשנה. בנוסף, ישנם קורסים ייחודיים בחוגים השונים הדורשים ציון גבוה יותר. הציון העובר יופיע בסילבוס.
2. שקלול ציון – המרצה רשאי לשקלל את ציון הקורס הסופי, בנוסף למבחן, גם על-פי משתנים נוספים (כגון: מטלות, תרגילים, השתתפות בשיעור וכו'). פירוט דרכי ההערכה של הסטודנט בקורס יופיע בסילבוס של הקורס.
*סטודנט עולה חדש עד 10 שנים – זכאי למתן תוספת 10% בציון הסופי של הקורס מלבד בעבודה מעשית ובסמינריון. סטודנט עולה חדש מאתיופיה, בין 11-15 שנה, זכאי לתוספת של 5% בציון הסופי של הקורס מלבד בעבודה מעשית ובסמינריון.
3. הגשת ציונים סופיים לקורס – סטודנט שהשלים את כל מטלות הקורס, ולא הוזן ציון סופי לקורס על-ידי המרצה תוך חודש מהגשת עבודת סיום הקורס, או חודשיים מהגשת העבודה הסמינריונית, רשאית המכללה להעניק ציון עובר; המכללה שומרת לעצמה את הזכות להעריך את הקורס בדרכים אחרות.
.4 ערעור על ציון (כגון: על גובה הציון, על ציון למבחן שאבד וכדו') – הסטודנט רשאי להגיש ערעור בכתב למרצה עד חודש מפרסום הציון בפורטן. אם לא עלה הדבר בידו, הוא רשאי לפנות בכתב ליו"ר ועדת חריגים. החלטת הוועדה תהיה סופית.
- דרישות. הדרישות במכללת אפרתה מבוססות על דרישות המל"ג ותוכנית הלימודים הלאומית לאנגלית למטרות אקדמיות במכללות לחינוך.
כל סטודנטית נדרשת ללמוד מספר ש"ש הנקבע על פי הציון בחלק שלה אנגלית, במבחן הפסיכומטרי (או אמי"ר/ אמיר"ם). פירוט מספר השעות שנדרשות מופיע בטבלה למטה.
סך הכל שעות | שיבוץ בשנה ראשונה של | ציון במבחן אמי"ר/ | ציון לחלק האנגלית |
0 | פטורה מלימודי אנגלית | מעל 234 | מעל 134 |
2 | מתקדמים ב' (רמה 1) | 220-233 | 120-133 |
4 | מתקדמים א' (רמה 2) | 200-219 | 100-119 |
12 | בסיסי (רמה 3) | 185-199 | 85-99 |
18 | טרום בסיסי (רמה 4) | 177-184 (ומטה) | 77-84 (ומטה) |
הקורס הבסיסי והטרום בסיסי נחשבים כקורסים ברמת מכינה. הציון לא נכנס לממוצע של הסטודנטית. סטודנטיות שחייבות קורסי מכינה חייבות להשלים אותם בשנה א' כדי להיכנס ללימודי אנגלית ברמת מכללה בשנה ב'.
2. שיבוץ. סטודנטיות הלומדות בשנה א' תקבלנה הודעה לגבי השיבוץ שלהן לפי הציון בסעיף האנגלית של המבחן הפסיכומטרי (או מבחן אמי"ר).
- סטודנטית ברמה בסיסית או טרום בסיסית חייבת ללמוד קורסים אלו בשנה א'. כל סטודנטית שחסר לה ציון במבחן הפסיכומטרי תשובץ ברמה טרום בסיסית שהיא הרמה הנמוכה ביותר.
- סטודנטית שמגיעה ממכללה אחרת תשובץ לפי ההחלטה של הרכזת ללימודי אנגלית אחרי בחינת הקורסים שנלמדו.
3. השתתפות. כל קורס פרונטלי באנגלית הוא קורס של 2 ש"ש, ומבוסס על פגישה שבועית של 2 שעות אקדמיות ומטלות לתרגול. בקורסים טרום בסיסי ובסיסי תרגול אינטנסיבי במחשב משלים עוד ארבע ש"ש הנדרשים ע"י המל"ג. קורס מתקדמים ב' (רמה 1) הוא קורס בקריאה פרטנית של חומר ברמה אקדמית בקשר לחינוך.
על פי תקנון המכללה:
- חיסורים. מותר 5 היעדרויות במשך השנה (2 פעמים בקורס סמסטריאלי). יציאה מהשיעור לפרק זמן משמעותי לא תיראה בעין יפה, ועלולה להיחשב כהיעדרות.
- הגעה בזמן. נדרש מסטודנטיות לבוא לשיעור בזמן. שלושה איחורים ייחשבו כהיעדרות. סטונטיות שנכנסות באיחור חייבות להיכנס בשקט.
- סטודנטית שמגיעה באיחור או סטודנטית שנעדרת אחראית להשלים את החומר שנלמד.
השתתפות מכובדת:
- הקשבה והשתתפות – על הסטודנטית להשתתף באופן פעיל בשיעור.
- תאריכי הגשה – על הסטודנטית להגיש מטלות בזמן. במקרים מיוחדים ניתן לבקש הארכת זמן מהמרצה. בקורס מקוון, אם יש אישור להגיש מטלה באיחור, ניתן להגישה רק עד היום האחרון של הלימודים (לא עד סוף תקופת המבחנים) חוץ ממקרים מיוחדים כגון חופשת לידה וכדומה.
- בשונה מקורסי מכללה אחרים, האפשרות להשלים קורס אנגלית היא רק עד סוף אותו סמסטר.
- ציונים. ציונים בקורסים מבוססים על מבחנים, בחנים, השקעה בשיעור, והשלמת מטלות מקוונות. בתחילת הקורס המרצה יסביר כיצד ייחשב הציון. ציון עובר בכל קורס הוא 60. בנוסף לקבלת ממוצע של 60 בקורס, על הסטודנטית לקבל לפחות 60 במבחן המסכם.
5. מבחנים.
כללים למבחנים.
סטודנטית לא תוכל להיבחן בקורס אנגלית בכל הרמות, אם לא הגישה את כל המטלות.
מבחן ובוחן (ברוב הקורסים) מורכב משני חלקים: תרגום מילים מרשימת אוצר המילים של הקורס מאנגלית לעברית (בלי שימוש במילון) ואנסין עם שאלות שבו אפשר להיעזר במילון.
- מומלץ מאוד להביא מילון לבוחן/מבחן. אפשר להביא מילון או מילונית בלבד – אסור להשתמש במורפיקס במחשב. רק סטודנטיות עם הקלות – של הקראת הטקסט (שקבלו אישור לכך מהיועצת) תהיינה זכאיות להשתמש במחשבים (של המכללה) כדי לשמוע את הטקסט בתוכנה המיוחדת לכך. גם לסטודנטיות אלו השימוש במורפיקס וכדומה אסור.
- לא ניתן לשאול מילונית או מילון מהמכללה/ספרייה בשעת הבוחן/מבחן.
- אסור בשום אופן להשתמש בטלפונים בשעת הבוחן/מבחן.
- מועדי ב' באנגלית –אין אישור להיבחן בקורס טרום בסיסי באנגלית (רמה 4) במועד ב', אלא רק במקרה של כישלון במועד א' או מקרה מזכה אחר.
- מצבים מיוחדים.
לקויי למידה. סטודנטית שקבלה התאמות למבחן הבגרות באנגלית על בסיס אבחון יכולה לבקש התאמות במכללת אפרתה. יועצת המכללה אחראית על כל הבקשות להתאמות על בסיס אבחון והבקשה תכובד רק על סמך אישור בכתב ממנה.למידת קורסים מחוץ למכללה. סטודנטית שרוצה ללמוד קורס אנגלית במוסד אחר חייבת לבקש אישור מיוחד מראש. באופן כללי אין אישור ללמוד קורס מחוץ למכללה אם יש אופציה ללמוד אותו כקורס מקוון באפרתה. לפעמים קורסים במוסדות אחרים אינם ברמה ההנדרשת (אפילו כששם הקורס זהה לשם הקורס הנלמד באפרתה) ולבסוף הבקשה להכרה בקורס לא תתקבל כקורס הנדרש לתואר.
- סטודנטים הלומדים אנגלית / לשון עברית ברמות טרום בסיסי ובסיסי יחויבו בתוספת תשלום של 650 ₪ לכל קורס.
- הגשת מטלות בקורסים המקוונים הנה תלוית זמן. סטודנט שלא יעמוד בזמני ההגשה לא יוכל להמשיך ללמוד בקורס.
- המועדים בקורס, סדר הגשת המטלות וזמנן, יופיעו בסילבוס הקורס.
- סטודנט שלא הגיש מטלות בקורס מקוון, לא יוכל להיבחן.
במקרה שנבחן, הבחינה לא תחשב.
במכללה נערכים קורסים מרוכזים או קורסי קיץ על-פי צרכי המערכת. קורסים אלו מופיעים בפורטן האישי של הסטודנט הרלוונטי. הקורסים עשויים לגלוש לתקופת המבחנים או לחופשות במכללה. בקורס מרוכז חובת ההשתתפות הינה 100%.
- המעבר משנה לשנה מותנה בהשלמת חובות של השנה הקודמת. כל איחור בהגשת עבודה או מבחן כפוף לכללים ולקנסות.
- מועד אחרון להשלמת חובות בעבודה מעשית ובקורס דידקטיקה הוא סוף תקופת המבחנים של סמסטר ב. סטודנט שלא השלים חובותיו בעבודה מעשית ובדידקטיקה עד מועד זה, לא יוכל להיכנס לעבודה המעשית בשנה שלאחריה.
- מעבר משנה ג' לשנה ד' – סטודנט לא יוכל להשתתף בסדנת סטאז' אם לא מילא 80% מחובותיו בקורסים האקדמיים בשנים א'-ג', וכן את כל חובותיו באופן מלא בעבודה המעשית, בדידקטיקה, בעזרה ראשונה, בביטחון ובטיחות ובזהירות בדרכים.
המזכירות האקדמית שולחת אישור על סיום 80% חובות לימודיים בדואר בחודשי הקיץ (לאחר קבלת ציוני המבחנים) לסטודנטיות הזכאיות. אישור 80% מיועד אך ורק לבוגרות שנה ג' לקראת שנה ד'. - סטודנט שסיים את לימודיו בשנה ד' ועדיין נותרו לו עבודות-סיכום או בחינות, יוכל להשלים אותן בתשלום קנס עד שנתיים מסיום הקורס.
סטודנט הגורר את לימודיו לשנה ה׳ ייאלץ לשלם דמי טיפול. בנוסף, ישלם עבור כל ש״ש שילמד.
החל מהשנה השביעית ללימודיו יצטרך לעבור תהליך ׳סטודנט חוזר׳ הכולל דמי טיפול והמצאת אישור רפואי. בנוסף, ישלם עבור כל ש״ש שילמד. - קבלת התואר מותנית בסיום כל החובות האקדמיים, חובות משרד החינוך והחובות הכספיים במלואם. טקס קבלת התואר נערך רק בסיום שנת הלימודים שבה רשום הסטודנט במכללה.
מדרשת ׳בדרך אפרתה׳ מבקשת לתת מענה לסטודנטיות המעוניינות ללמוד באווירה תורנית עוטפת, בתוך המשפחה המיוחדת של אפרתה.
במדרשה תוכלי לשמוע מגוון של מרצים ומרצות, תלמידי ותלמידות חכמים, המלמדים תנ"ך ברמה גבוהה, מתוך יראת שמיים וראייה אמונית גדולה, במטרה להעמיק את לימוד התורה ולבסס את האמונה.
בנות המדרשה יזכו לליווי אישי ורוחני צמוד, לאוזן קשבת, לייעוץ זוגי, לליווי ולסיוע בתקופת היציאה וחיפוש השידוכים ובהכנה לקראת חתונה ועוד.
- שנת ההתמחות היא שנת העבודה הראשונה בהוראה, ומהווה את השלב הראשון בכניסה למקצוע. שנה זו היא חובה, וסיומה בהצלחה הוא תנאי מקדים לזכאות של המתמחים לקבל רישיון לעיסוק בהוראה.
- החובות בשנה זו הן: עבודה בהיקף של מינימום שליש משרה במסגרת המוכרת להתמחות, מפגשי חונכות שבועיים, השתתפות בסדנת התמחות במכללה.
- המכללה עורכת לקראת שנה זאת מפגש הכנה. פרטים נוספים אצל רכזת ההתמחות במכללה.
- במהלך שנת ההתמחות, המתמחה מוערך ע"י גורמים חיצוניים למכללה (פיקוח/הנהלת ביה"ס).
- שיבוץ הסטודנטים הסדירים לסדנאות התמחות נעשה באופן אוטומטי ע"י רכזת ההתמחות. על סטודנטים חוזרים או בוגרי תכנית הסבה לפנות לרכזת לצורך שיבוץ.
סטודנט שנה ג' יכול לקבל אישור זמני לתואר (כדרגת שכר בעבודה בשנה ד'), בתנאי שיסיים את כל חובותיו עד סוף חודש אוגוסט בשנה ג'.
לשם הבהרה, סיום חובות פירושו:
1. סיום חובות בעבודה מעשית ובדידקטיקה בכל השנים.
2. קורסי עזרה ראשונה, ביטחון ובטיחות וזהירות בדרכים.
3. ציון עובר ב- 80% מקורסי הלימוד בשנים א-ג.
לתשומת לב: סטודנט שלא יסיים את חובותיו עד סוף אוגוסט בשנה ג
וממשיך ללמוד, ייחשב כסטודנט גורר, ולא יהיה זכאי לאישור 80%
(גם אם סיים 80% מלימודיו) אלא רק לאישור 100% בתום כל חובותיו לתואר.
הפסקת לימודים ביוזמת המכללה
סיבות אפשריות להפסקת לימודים:
1. היעדרות משיעורים ומפעילויות של המכללה; בכפוף להחלטה של ועדת המשמעת.
2. התנהגות שאינה הולמת; בכפוף להחלטה של ועדת המשמעת.
3. הישגים בלתי נאותים בלימודים; בכפוף לוועדה שתמונה על ידי ראש המסלול.
4. אישיות שאינה מתאימה להוראה; בכפוף לוועדה שתמונה על ידי ראש המסלול.
5. פיגור בתשלום שכר הלימוד.
הפסקת לימודים ביוזמת הסטודנט
1. סטודנט המפסיק את הלימודים ביוזמתו, צריך להודיע על כך בכתב לראש המסלול, למזכירות האקדמית ולגזברות, חודשיים לפני מועד העזיבה.
שכר הלימוד על פי הוראת משרד החינוך, יחויב בחודש נוסף מיום ההודעה על הפסקת הלימודים.
2. קבלת הסטודנט מחדש, מחייבת אישור של ראש המכללה, בתיאום עם ראש המסלול.
3. סטודנט שלא סיים את חובותיו הלימודיים בשנה ד' ולא חידש אותם במשך שנתיים, יוכל לבקש לחזור בשנת הלימודים החדשה. הבקשה לחזרה ללימודים תתאפשר רק עד תאריך שיאפשר למערכת לבנות תכנית מסודרת עבור הסטודנט. החזרה תותר רק באישור בכתב מהמשנה האקדמי, לאחר שהסטודנט יעבור תהליך של סטודנט חוזר ויצטרך לשלם שכר לימוד בהתאם למספר הש"ש שילמד.
4. סטודנט המבקש לעבור למכללה אחרת יודיע על כך בכתב לראש המסלול ולמזכירות האקדמית ויסדיר את חובותיו בגזברות. ללא הסדרת חובות לא יוכל לקבל גיליון ציונים ואישור מעבר.
על פי תקנות משרד החינוך, לאחר 6 שנים מסיום הלימודים, חלה התיישנות על כל תכנית הלימודים שנלמדה (גם על קורס או עבודה שיש בהם ציון).
- הסטודנטים ששמם נקשר בעניין ההעתקה (בכל מטלה, לרבות מבחנים), יזומנו לבירור בוועדת משמעת. העתקה במבחן, בעבודה או בתרגיל, דינה זהה.
- האחריות בנושא ההעתקה חלה על כל השותפים, האקטיביים והפסיביים, גם על הסטודנט שאפשר את ההעתקה.
- הסנקציות על חוסר יושר יכולות להגיע עד פסילת קורס, ואפילו השעיה מהלימודים במכללה.
- סטודנט שקיבל מלגה מהמכללה שנמצא אשם בהעתקה, ייאלץ להחזיר את המלגה, כפי שמופיע בתקנון.
הרכב הוועדה
א. ועדת משמעת כוללת את שלושת בעלי התפקידים הבאים: משנה אקדמי, דיקן סטודנטיות, נציג אגודת הסטודנטים. ניתן להוסיף לוועדה חברים נוספים לפי שיקול דעת הוועדה ובהתחשב בנסיבות המקרה. העובד המתלונן והסטודנט שעליו התלוננו, רשאים להשתתף בחלק מישיבת הוועדה.
ב. המשנה האקדמי הוא יו"ר הוועדה.
ג. תלונות של עובדים על סטודנטים מוגשות בכתב במישרין למשנה האקדמי.
הליך הטיפול
א. המרצה שולח תלונה ליו"ר הוועדה.
ב. יו"ר הוועדה שולח מכתב אל הסטודנט להציג את עמדתו בעל פה או בכתב.
ג. יו"ר הוועדה מרכז את הנתונים מכל הגורמים הרלוונטיים.
ד. הוועדה מתכנסת. מוצגת התלונה. העובד המתלונן והסטודנט רשאים להגיב.
ה. חברי ועדת המשמעת דנים בנושא ומגיעים להחלטה.
ו. ההחלטה נמסרת בכתב לסטודנט עם העתקים לכל הנוגעים בדבר ולתיק האישי.
ועדת ערר
א. הסטודנט רשאי לערער למשנה האקדמי תוך חודש מיום החלטת הוועדה, ועליו יהיה להגיע פיזית לדיון בעניינו.
ב. החלטת ועדת ערר היא סופית.
סטודנטים רשאים להתלונן על גורמים שונים במכללה. תלונות בעלות אופי כללי יש להפנות לדיקן הסטודנטים, או לראש המכללה. הסמנכ"לית משמשת כנאמן להטרדות מיניות במכללה.
א. ועדת חריגים מטפלת בכל בעיה של סטודנט שהתקנון לא מכסה אותה באופן ישיר, או במצב אישי מיוחד שהסטודנט מציג המצדיק לדעתו טיפול הוועדה.
ב. בקשות הסטודנטים נמסרות בכתב במישרין למשנה האקדמי. הוועדה מתכנסת לפי שיקול דעתו של המשנה האקדמי.
ג. הוועדה כוללת את המשנה האקדמי ואת דיקן הסטודנטים. מצורפים לדיון: ראש המכללה, יועצת או כל גורם רלוונטי אחר כולל נציג אגודת הסטודנטים.
א. סטודנטים בעלי אבחון תקף רשאים להגישו ליועצת המכללה בתחילת שנת הלימודים. אבחון תקף הוא זה שנעשה מגיל 16 ומעלה.
ב. במקרים שבהם נערך האבחון מתחת לגיל 16, ייעשה שיקול דעת של היועצת לגבי ההתייחסות להמלצותיו.
ג. הארכת זמן בבחינות ניתנת על ידי היועצת על פי שיקול דעתה.
ד. התאמות נוספות (הקראה באמצעות תוכנה, התעלמות משגיאות כתיב, שימוש במילונית אלקטרונית), יינתנו על ידי היועצת במקצוע אנגלית בלבד.
ה. כל התאמה אחרת תינתן על ידי ועדת חריגים. היועצת תוביל לכינוס הוועדה ותשתתף בדיוניה.
א. סטודנט שהתקבל למכללה רשאי לבקש לעבור ממסלול למסלול או לחוג אחר מזה שהתקבל אליו.
ב. המעבר מותנה באישור כתוב של ראש המכללה.
ג. ניתן לבקש עד שלושה שבועות מתחילת הלימודים (תקופת הייצוב). מהשבוע הרביעי ללימודים מעבר כזה ידרוש דמי טיפול בסך 250 ₪.
ד. המכללה איננה מתחייבת שמועד סיום הלימודים של סטודנטים שעברו ממסלול / חוג אחד למשנהו יהיה בתום ארבע שנים.
ה. המכללה איננה מתחייבת להיענות לבקשה.
א. סטודנט רשאי להשתתף בקורס שאיננו בתחום לימודיו הפורמליים על בסיס מקום פנוי ובאישור מינהל הסטודנטים.
ב. הציון ייכתב בגיליון ציונים נפרד, ולא ייחשב כחלק מהתואר.
ג. לסטודנט סדיר במכללה בזמן לימודיו אין תוספת תשלום לשכר לימוד על השתתפות בקורס כזה.
ד. סטודנט הסבה שלוקח קורס מעבר לתכנית המאושרת ישלם שכר לימוד בהתאם למספר הש"ש שילמד.
ה. גורם חיצוני – ישלם שכר לימוד בהתאם למספר הש"ש שילמד.
להשלמת B.ED יכולים להתקבל בעלי תעודת הוראה בכיר – מוסמך. הלימודים הם על בסיס תכנית אישית, אשר תיקבע על ידי ראש התכנית ללימודי המשך.
מתאימה לבעלי תואר בוגר בהוראה ותעודת הוראה .(B.Ed.) הרחבת ההסמכה היא תוספת חוג / מסלול לתואר ולתעודת ההוראה הקיימים.
סטודנטיות סדירות במכללה יכולות להתחיל את לימודי ההרחבה בשנה ג' והם יימשכו בשנה שלאחר קבלת התואר.
הקבלה ללימודי הרחבת הסמכה תהיה לאחר ראיון אצל ראש התכנית וראש החוג / המסלול הרלוונטי ובדיקת עמידה בתנאי הקבלה.
משך התכנית הוא שנתיים. מותאם לכל תכנית על פי דרישות המל"ג. תנאי הקבלה כוללים: תואר ראשון B.Ed. או B.A., תעודת הוראה, שלוש שנות ותק בהוראה לפחות, וראיון אישי. סטודנט שלא סיים את לימודיו בשנתיים, רשאי להשלים חובות בשנה השלישית.
הנחיות כלליות
1. שינוי מצב משפחתי – נישואין
על הסטודנטית לעדכן את שם המשפחה החדש במזכירות האקדמית. לשם כך יש להמציא תצלום מעודכן של תעודת הזהות עם השם החדש. רצוי ששם המשפחה הקודם יירשם בסוגריים ליד השם החדש, וזאת כדי למנוע טעויות בעתיד.
2. חופשת לידה
לצורך אישור היעדרות לאחר לידה יש לדווח בכתב לדיקן הסטודנטים על תאריך הלידה ולצרף מסמכים רלוונטיים.
3. תינוקות
החל משנת הלימודים תשפ"ד אנו נאפשר לסטודנטיות להכניס את התינוקות לכתות . סידור זה יהיה אפשרי עד הגיעו של התינוק לגיל שלושה חודשים.
הסטודנטית תשב עם תינוקה סמוך לדלת הכתה, במקרה והוא מפריע , תצא מייד.
שמנה לב!! מעבר לגיל זה- לא נאפשר כניסת תינוקות. אנא היערכו לסידור מבעוד מועד.
אפשרות זו של הכנסת תינוקות תבחן לאורך שנת הלימודים הקרובה ואיננו מבטיחים כי נאפשר זאת בהמשך.
אין שום אפשרות להכניס תינוקות לבתי הספר ולגנים בעבודה מעשית וכן לבחינות.
4. זמני הנקה
מצופה מהסטודנטית המניקה לנצל את ההפסקות להתארגנות. יציאה מרובה, הגורמת להיעדרות או לאיחורים לקורס, פוגעת בסטודנטית ובהתנהלות התקינה של הקורס.
5. תיק מסמכים וטפסים
מומלץ לסטודנט להכין תיק מסמכים שיכלול אישורים וציונים שנצברו במהלך השנים, וכן לשמור עותק מכל עבודה, עד הופעת ציון בפורטן. רצוי לא להשליך שום מסמך עד לסיום הלימודים.
6. הנפקת אישורים
אישור לימודים – הסטודנט יכול להנפיק ישירות דרך הפורטן שלו.
אישורים שונים (גיליונות ציונים, אישור שכר לימוד, אישור 80%, אישור זכאות ל- B.Ed וכו') יונפקו רק לאחר שהוסדרו החובות השונים (שכר לימוד, החזרת ספרים לספרייה וכדומה). סטודנט זכאי לקבל אישור אחד חינם; אישורים נוספים יונפקו תמורת תשלום.
7. גורמי סיוע:
א. דיקן הסטודנטים
הדיקן עוסק בטיפול וסיוע בהתמודדות עם בעיות שונות המציקות לסטודנט, והעשויות לפגוע בו או להקשות על תהליכי הלמידה האקדמיים. כמו כן הוא מטפל במיצוי זכויות הסטודנט, בהתאם לתקנון המכללה – במצבים אישיים מיוחדים – חתונה, לידה, שמירת הריון, ומצבי משבר מסוגים שונים. הדיקן מטפל גם בבקשות ובערעורים של סטודנטים.
ב. יועצת המכללה
מקבלת פניות של סטודנטים לשיחות אישיות בבעיות המעסיקות אותם. אחראית על נושא ההתאמות.
ג. רב המכללה
בהיות המכללה מוסד דתי, הרב מקיים דיאלוג מתמיד עם רשויות המכללה ופוסק בעת הצורך. הרב מקבל סטודנטים לשיחות אישיות בנושאים רלוונטיים.
ד. מרכז תמיכה לימודי
מטרתו- סיוע לימודי במגוון מקצועות הלימוד במכללה. העזרה ניתנת על ידי סטודנטיות מתכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה). העזרה ניתנת ללא תשלום.
8. מלגות והלוואות
כללי: בישראל קיימים מקורות מגוונים של מלגות לסטודנטים הלומדים במוסדות אקדמיים מוכרים על ידי המל"ג (אמונה-אפרתה מוכרת על ידי המל"ג). דיקן הסטודנטים מסייע בהדרכה לקבלת מלגות. ניתן לתאם פגישת ייעוץ. תהליך האיתור והפנייה נעשה ברובו על ידי הסטודנט עצמו. הדבר מצריך היערכות ועבודה רציפה.
א. המלגות המרכזיות המוצעות – פר"ח, קרן הנצחה, מפעל הפיס, משרד הביטחון (שירות לאומי – פיקדון), סחל"ב, קרן גרוס.
ב. חלק מהרשויות המקומיות מעניקות מלגות לתושבים המתגוררים בתחומן.
ישנן עמותות המעניקות מלגה ליוצאי העדה האתיופית.
ג. המכללה מעניקה מלגות סיוע על רקע כלכלי – הגשת הבקשה למלגה נעשית בתחילת סמסטר א. ניתן לעיין בטופס המופיע באתר המכללה. קבלת המלגה מותנית בתרומה למען הקהילה. בנוסף לכך, ישנה קרן מלגות לסטודנטים הנמצאים במצבים מיוחדים המצריכים סיוע ועזרה כלכלית במצבים מיוחדים מאוד. פרטים אצל דיקן הסטודנטים.
9. כרטיס סטודנט
הזכאות לכרטיס סטודנט תקפה לסטודנטים מן המניין הלומדים בהיקף של חצי תוכנית ומעלה.