האמנה האתית של אפרתה
אנו, חברי קהילת אפרתה, מבקשים לחנך מורות וגננות שישמשו דמויות מופת לתלמידיהן הן כמורות הן כבני אדם. קהילת המכללה כולה – סגל המרצים, אנשי המנהלה והסטודנטיות – שותפה מלאה למטרה זו, ושותפות זו היא הבסיס לכתיבת אמנה אתית זו. מטרת האמנה היא ליצור תשתית של מוסריות ושל ערכיות במכללה באמצעות העלאת מודעות חברי הקהילה לראוי ולשאינו ראוי במכללה ובחיי היום-יום.
חברי קהילת אפרתה מכירים טובה לדור המייסדים ושואפים ללכת בדרכם. הקהילה יונקת את ערכיה מדורות של מורים ושל תלמידות, ופניה לעתיד. מוסר והתנהגות מוסרית הם לכאורה ערכים מובנים מאליהם בקהילה שלנו. למרות זאת אנו רואים חשיבות במסמך מחייב שישמש אבן דרך, בבחינת ״לפני עיוור לא תיתן מכשול״ (ויקרא י״ט, יד)
המסמך נכתב מתוך זיקה עמוקה למקורות; מתוך אמונה שאפשר וכדאי ללמוד מתוכם מוסר יהודי מהו. בתלמוד הבבלי פרש הלל הזקן את ה"אמנה האתית" שלו: ״מה ששנוא עליך, לחברך לא תעשה״ (שבת לא, ע״א) כאלף ושמונה מאות שנים אחר כך טען הפילוסוף עמנואל קאנט טיעון דומה: שעל האדם לעשות רק מה שירצה שיהפוך לחוק הכללי. כלומר על האדם לעשות רק מה שירצה שגם אחרים יעשו (על פי ע׳ קאנט, הנחות יסוד למטפיזיקה של המידות, ירושלים 1933, עמ׳ 78-77).
יושרה אקדמית מבוססת על ערכי כנות, אמון, הוגנות ואחריות:
- כנות – התנהגות אנושית המתבטאת באמירת דברי אמת ומגלה יושר.
- אמון – מתן אישור למעשי האחר הנגזר מכנות עקיבה.
- הוגנות – התנהגות המבטאת יחס נכון ורצוי לאחר, בלא אפליה.
- אחריות – החובה והנכונות לבצע פעולה שהאדם מופקד עליה או קיבל עליו לעשותה.
מתוך הערכים הללו נגזרים פרטי ההתנהגות האתית הראויה המחייבת את כלל חברי הקהילה.
מחויבויות משותפות לחברי הקהילה – מרצים, עובדי מנהל וסטודנטיות:
- לנהוג בכל חברי הקהילה בכבוד ולהימנע ממצבים העשויים להביך או לפגוע פגיעה גופנית, רגשית או חברתית.
- לנהוג ביושר ובכבוד עצמי בעת מילוי הדרישות.
- לשמור על המרחב הציבורי של המכללה ולהקפיד על התנהגות נאותה, כגון: לשמור על ניקיון המכללה; להחזיר ספרים בזמן; להימנע מדיבורים בספרייה ובעת ההרצאות.
- להיות קשובים לשאר חברי הקהילה ולהתחשב בצורכיהם.
- להציג תמיד מידע וטיעונים המסתמכים על מקורות מהימנים ועל נתוני אמת.
- לעמוד בלוח הזמנים, ובין היתר:
- להקפיד מתוך כבוד הדדי להגיע במועד לשיעורים ולפגישות שנקבעו.
- להגיש עבודות ומטלות במועד כדי לאפשר למרצים ולבודקי העבודות לעמוד גם הם בלוח הזמנים הנדרש.
- לבדוק עבודות ומבחנים ולהחזירם במועד שנקבע.
מחויבות הסגל האקדמי:
- להתאים את דרישות הקורס למדיניות המכללה.
- לתת הנחיות ברורות לדרישות הקורס ולקבען מראש.
- להציג את הקריטריונים המדויקים להערכת מטלות, מבחנים והציון הסופי של הקורס.
- לנהוג בהגינות ולהימנע מאפליה בין סטודנטיות.
מחויבות הסטודנטיות:
- לבטא אחריות אישית ולהיות שותפות פעילות בתהליך הלמידה, בשיעורים, בהתנסויות ובפגישות.
- להגיש רק מטלות ועבודות שהוכנו בידי הסטודנטית בכל שלבי העבודה על פי הנחיות המרצה.
- להימנע מהעתקה ולמנוע העתקת מטלות, עבודות ומבחנים.
- להציג בעבודות ובמטלות את כל מקורות המידע שנעשה בהם שימוש.
נוהלי המכללה, ובכללם התקנון, נגזרים מרוח אמנה זו. כשיש חשד להתנהגות בלתי-הולמת מצד אחד מחברי הקהילה, יש לפעול על פי תקנון זה.
יסוד האושר הוא אהבת האמת בשכל, אהבת היושר בחיים, אהבת היופי ברגש, אהבת הטוב במעשה״ (הראי״ה קוק, אורות הקודשא, סעיף עכ)