מסלול גיל הרך
מסלול הגן יכשיר אותך להיות גננת מקצועית וערכית בעלת רגישות חברתית המעמידה במרכז את טובת הילד הצעיר על צרכיו ועל יכולותיו.
ראש מסלול: רותי נאמן
דוא"ל: rutineeman@emef.ac.il
דוא״ל – המזכירות האקדמית: rishum@emef.ac.il
טלפון: 072-2160608
רוצה שנחזור אלייך?
במסלול הגן מאמינים כי התפקיד החינוכי בגיל הרך הוא משמעותי. שנות הילדות המוקדמות הן בעלות ערכים סגוליים שצריך לשמר ולהעצים, והן מהוות בסיס להמשך החיים הבוגרים. הצוות המקצועי במסלול שוקד על טיפוח הסטודנטיות והכשרתן, ועל בניית הזהות המקצועית שלהן כגננות המחר.
בכל אחת משנות הלימוד הסטודנטיות מתנסות בגני ילדים המנוהלים על ידי גננות מאמנות המשמשות להן מודל, והן מקבלות הדרכה מטובי המדריכים הפדגוגיים של המסלול. בשנה הראשונה הסטודנטיות צופות בגננת ובמרחב הגני, ומתנסות בהעברת פעילויות מגוונות. בסמסטר הראשון של השנה השנייה הן מתנסות בהכנה והפעלה של פרויקט חקר, ובסמסטר השני מתנסות במסגרות לגילאי לידה עד 3. לבסוף, בשנה השלישית הסטודנטיות מתנסות בניהול גן על היבטיו השונים, תוך מתן דגש על ארבעת עוגני הגן העתידי: ביטוי אישי, יוזמה ויצרנות, קהילתיות, ולמידה במרחבי חיים. בשנה זו מתקיימים גם קורסי תפר שמשלבים למידה במכללה עם למידה ועשייה בתוך הגן.
הקורסים בתכנית ההכשרה מתחלקים ל-10 אשכולות, המאפשרים לסטודנטיות להבין את הרציונל והקשרים בין הקורסים בכל אשכול:
- התנך והוראתו
- קהילה, תרבות ומורשת
- לשון ושפה
- הכלה והשתלבות
- התפתחות והבעה בעזר אמנויות ותנועה
- מדע, מתמטיקה וטכנולוגיה
תיאוריות, גישות חינוך, ומדיניות בגיל הרך - היבטים רגשיים, חברתיים וקוגניטיביים
- ניהול ומנהיגות
- הערכה ומחקר
צוות המסלול לגיל הרך דוגל בלמידה מתוך פעילות – לא רק בהקניה ורבלית, ותוך חיבור לעולמן הפנימי של הסטודנטיות. כחלק מתפיסה פדגוגית זו הוקמו במכללה שני מרכזי "מה? עשייה!" שבהם הסטודנטיות מתנסות בלמידה מתוך עשייה בתחומי האורינות והשפה, ובתחומי הSTEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). למרכזים הללו מגיעים גם ילדים מקבוצת גנים בסביבת המכללה, המכונים "גני אפרתה", הפועלים ברוח החינוכית של המכללה: זרימת פעילות ועידוד הילד ליוזמה ויצרנות. צוות המסלול לגיל הרך מטפח בעזרת הגנים הללו יחסי אקדמיה-גן-קהילה, לרווחת הילדים ומשפחותיהם ולרווחת הסטודנטיות במסלול.
בכל אחת מ-3 השנים הראשונות לתואר הלימודים מתקיימים למשך 3 ימים בשבוע, כולל העבודה המעשית. אחת לחודש לערך הלימודים בקורסים שאינם ביום העבודה המעשית מתקיימים דרך הזום. בשנה הרביעית – שנת הסטאז' – מתקיימים לימודים בחצי יום בשבוע.
במסלול זה קיימת אפשרות להרחבת הסמכה להוראה בכיתות א-ב, החל מהשנה השלישית.
במסלול זה ניתן ללמוד להיות גננת בחינוך המיוחד. בתוכנית זו הסטודנטית לומדת קורסים על הגיל הרך, קורסים בחינוך מיוחד, וקורסים בחינוך מיוחד לגיל הרך, כולל התנסות קלינית בגני חינוך מיוחד.
בקורסי החינוך המיוחד הסטודנטית לומדת על המוגבלויות השונות: הספקטרום האוטיסטי, מוגבלות שכלית, לקויות פיזיות, ליקויי למידה וקשב, ליקויים בהתפתחות שפה ועוד.
בקורסי החינוך המיוחד לגיל הרך הסטודנטיות לומדות על משפחת הילד עם הצרכים המיוחדים בגיל הרך, כיצד לכתוב תוכניות לימודים אישיות לילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך, כיצד להשתמש בתקשורת תומכת וחליפית ועוד.
לצד הקורסים הנ"ל, הסטודנטית לומדת על כלים נוספים לטיפול בילד בחינוך המיוחד בגיל הרך: אמנות, ריתמוזיקה ודרמה ככלים חינוכיים וטיפוליים.
דרישות הקבלה:
- זכאות לתעודת בגרות.
- עמידה בהצלחה באחד ממסלולי הקבלה שלהלן:
- מסלול תעודת בגרות איכותית: קבלה ללימודים על סמך ההרכב והציונים של תעודת הבגרות, ללא מבחן פסיכומטרי בכפוף לממוצע משוקלל של ציוני הבגרות 92 לפחות.
- מסלול תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי: קבלה ללימודים על סמך ממוצע של ציון הבחינה הפסיכומטרית והציון המשוקלל של תעודת הבגרות (כולל הבונוסים), במשקל של 50% לכל רכיב. הציון המשולב הנדרש לקבלה הנו 540 לפחות.
מועמדים ללימודים בעלי ציון משולב (בגרות+פסיכומטרי) 539-525 יתקבלו ללימודים אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל"ה.
- מבחן מסיל"ה בהתאם לצורך.
- ראיון אישי עם ראש המסלול.
חריגה מתנאי הקבלה:
המכללה תאפשר קבלה של עד 10% משיעור הסטודנטים בכל תוכנית לימודים, שאינם עומדים בתנאי הקבלה מנימוקים כגון:
- הגברת ההנגשה להשכלה הגבוהה בישראל.
- צרכים ייחודיים של ציבורים מגוונים בישראל ואופייה הרב תרבותי של החברה.
- נתונים אישיים ואקדמיים מיוחדים המצדיקים קבלה חריגה.
למתאימות – פטור מלא משכר לימוד במסגרת תוכנית רג"ב (מצוינות)- תוכנית לימודים מקוצרת, הכשרה למנהיגות חינוכית.