עקרונות נוספים לשימוש הוגן ביצירות בעידן הדיגיטאלי ובעידן הוראה מקוונת ספונטנית – סינכרונית וא-סינכרונית
- יש להקפיד שיצירות שעולות לקורס מקוון בהוראה ספונטנית סינכרונית או א-סינכרונית יועלו לאתר סגור (כמו מודל) ותהיינה נגישות לסטודנטיות הרשומות בקורס.
- ניתן להעלות יצירות /חומרים למודל במסגרת הקורס ובלבד שיהיו נגישים אך ורק לסטודנטיות הרשומות בו ולא לכלל הציבור למשך שנת הלימודים בה נדרשת גישה ליצירות אלה.
- יש לוודא שהקישור לחומר יפנה למקור חוקי, למשל, מאמר עם גישה חינמית באינטרנט או מאמר ממקור מורשה מהספרייה.
- בשיעור סינכרוני ניתן להעלות קטעי וידאו ממקור פתוח כדין באינטרנט או ממקור מורשה מהספרייה, אך לא מאתר פיראטי. עדיף לשים את הקישור של המקור לצפייה.
- אם מקרינים סרט בשיעור סינכרוני עדיף להציג רק קטעים נבחרים ממנו כל עוד אין פגיעה ברציונל הלימודי. אך אם הקרנת הסרט במלואו היא צורך חיוני, ניתן לעשות זאת במסגרת שיעור סגור לרשומים לקורס. חשוב לציין בצורה ברורה: "השימוש בסרט לצרכי הקורס בלבד. הוא לא לשימוש מחוץ לשיעור ואין לעשות שיתוף".
- שיעור סינכרוני שהשתנה לא-סינכרוני: בשיעור א-סינכרוני חובה לתת את הקישור לקטע ככל האפשר על מנת לאפשר לסטודנטית צפייה ישירה, ולא דרך הקלטת השיעור.
- YOUTUBE : אין להוריד סרט מיוטיוב לאתר הקורס, אלא יש לצפות בו ישירות מהקישור ביוטיוב. בנוסף אין להקליט את הסרטון עבור הקורס. בשיעור א-סינכרונית הסטודנטית תצטרך להיכנס לקישור המקורי מהיוטיוב כדי לצפות בסרט.
יש להקפיד להשתמש רק בסרטונים שהועלו ליוטיוב כדין. - שאלות לחשוב עליהן לפני שמעלים מאמרים תמונות, צילומים, סרטים, מוזיקה ויצירות אומנות:
– כיצד החומר מסייע לי בנקודה/במסר/ברעיון שברצוני להעביר בקורס?
– האם הקשר בין החומר לבין מטרת הלימוד ברור?
– מידת הכמות ואיכות השימוש ביצירה
מהי כמות החומר בו אני צריך להשתמש?
האם נכון יהיה להוריד מעט מאיכות תצוגת היצירה?
זכות מוסרית:
תמיד יש לציין את מקור היצירה!
- דוגמה: אם נותנים קישור למאמר, גם אם זה ממקור חינמי יש לרשום את כל הפרטים הביבליוגרפים של המאמר כולל שם אתר האינטרנט לפני ששמים את הקישור עצמו.
נדגיש שוב: בכל מקרה שיש שימוש ביצירה: מאמר, סרט, תמונה וכדומה יש לציין את כל פרטי המקור.
הבהרה: מסמך זה מציג עקרונות לפעולה תקינה ביצירות לצורכי הוראה, אך אינו מהווה מסמך משפטי.