עקרונות נוספים לשימוש הוגן ביצירות בעידן הדיגיטאלי ובעידן ההוראה המקוונת
- יש להקפיד שיצירות שעולות לקורס מקוון יועלו לאתר סגור (כמו מודל).
- הגישה ליצירות / חומרים שהועלו למודל יהיו נגישים אך ורק לסטודנטיות הרשומות לקורס בלבד ולא לכלל הציבור ולמשך שנת הלימודים בה נדרשת גישה ליצירות אלה.
- יש לוודא שהקישור לחומר יפנה למקור החוקי, למשל, מאמר בגישה פתוחה (Open Access) או מאמר ממקור מורשה מהספרייה.
- בשיעור מקוון ניתן להעלות קטעי וידאו ממקור חוקי באינטרנט או ממקור מורשה מהספרייה, אך לא מאתר פיראטי. יש לעצור את הקלטת השיעור כאשר מקרינים סרט וידאו. על מנת שסטודנטים יוכלו לצפות בוידאו לאחר השיעור יש לשים את הקישור למקור. חשוב לציין בצורה ברורה בקורס שהשימוש בסרט לצרכי הקורס בלבד. אין לעשות שיתוף.
- שימוש בסרטונים מ You Tube בקורסים
מותר להקרין סרטון מיוטיוב בשיעור פרונטאלי בתנאי שהסרטון נמצא בערוץ שלא מפר זכויות יוצרים כלומר לא פיראטי.
לגבי קורס במודל: מותר להכניס קישור לסרטון או להטמיע אותו כל עוד הערוץ לא מפר זכויות יוצרים. יש לרשום את שם הסרטון ואז להכניס את הקישור. במהלך שיעור זום מוקלט יש לעצור את ההקלטה בזמן הקרנת הסרטון!
אסור להוריד את הסרטון ו/או להכין עותק ! - לפני שמעלים מאמרים, תמונות, תצלומים, סרטים, מוזיקה ויצירות אומנות יש להתייחס לארבעת הכללים המנחים של שימוש הוגן.
– האם הקשר בין החומר לבין מטרת הלימוד ברור?
– כיצד החומר מסייע לי במסר או ברעיון שברצוני להעביר בקורס? - אתרי תמונות לשימוש חופשי
באתרים אלה אין צורך במתן קרדיט:
https://unsplash.com/
https://pixabay.com/
https://www.pexels.com/
אם לא ברור אופן השימוש המותר אל תשתמשו ביצירות / חומרים.
זכות מוסרית:
תמיד יש לציין את מקור היצירה.
- לדוגמה: אם נותנים קישור למאמר, גם אם זה ממקור חינמי יש לרשום את כל הפרטים הביבליוגרפים של המאמר כולל שם אתר האינטרנט לפני ששמים את הקישור עצמו.
נדגיש שוב: בכל מקרה שיש שימוש ביצירה: מאמר, סרט, תמונה וכדומה יש לציין את כל פרטי המקור במסמך עצמו.
הבהרה: מסמך זה מציג עקרונות לפעולה תקינה ביצירות לצורכי הוראה, אך אינו מהווה מסמך משפטי.