זיכרון ומורשת
ראש התוכנית: הרב ד"ר חנן יצחקי
דוא"ל: chananyi@emef.ac.il
דוא״ל –
המזכירות האקדמית: Odelias@emef.ac.il
טלפון:02-5651917
חדש! חדש! חדש!
מתכונת הלימודים החדשה:
שני סמסטרים פרונטליים בלבד!
הנחיה אישית וקורסים מקוונים
תואר רב תחומי שעוסק בכל מה שרלוונטי ונוגע: מלחמת חרבות ברזל, פוליטיקה וחינוך, היסטוריה וקולנוע, ספרות, שואה וציונות ועוד.
אנחנו עם שחי את הזיכרון
במדינת ישראל יש כל כך הרבה אנדרטאות, מוזאונים, שירי זיכרון והמון חגים שמזכירים לנו את מה שעברנו: פסח, חנוכה ופורים, יום העצמאות ויום הזיכרון לרבין ועוד.
מה זוכרים?
מי מחליט מה ייכנס לחדשות ומה לא? אלו אירועים ייכתבו בספרי ההיסטוריה ואלו יישארו בחוץ? האם יש קריטריונים לכתיבת תוכניות לימודים באזרחות, ספרות, תנ"ך, היסטוריה- או שזה תלוי בתפיסת העולם של הכותבים?
איך זוכרים?
טקס ממלכתי או 'זיכרון בסלון'? מיהם המחליטים על צורת חגיגות יום העצמאות: הטקס בהר הרצל, חידון התנ"ך, פרסי ישראל, ומה רצו להשיג בזה? חייל צעיר שנפל- האם ניתן תרומה לבית הכנסת, נקים אנדרטה, או נארגן מסע אופניים לזכרו?
למה זוכרים?
אנחנו עם שמשוגע על זיכרון…. למה יש כל כך הרבה חגים וימי זיכרון בלוח השנה? למה יש כל כך הרבה אנדרטאות, מוזיאונים, סרטי זיכרון, שירים וסיפורים? מדוע יום הזיכרון ליצחק רבין לא שווה ליום ירושלים בזיכרון הקולקטיבי הישראלי?
על הזיכרון בקולנוע, בספרות, ביהדות, ובחינוך…. ובעיקר מה שרלוונטי לחיים עכשיו. מ"זכור את אשר עשה לך עמלק" ועד "אדם צובר זיכרונות כמו נמלים…"
הלימודים יעניקו לך:
- הכרה של תחום חדש ומתפתח במחקר ובחיים בכלל
- התקדמות מקצועית בנושאים שמעניינים אותך, וכמובן - עליה בדרגות ותוספת שכר
- הצטרפות לחבורה מעולה של לומדות, סקרניות ומלאות מוטיבציה
- הסתכלות אחרת על ההתרחשויות במדינה, על השואה, על המלחמה, האנדרטאות והחגים וימי הזיכרון
נשמע מעניין! אשמח לפרטים נוספים
מה לומדים?
* כיצד חוקרים את הזיכרון?
* מהן הדרכים השונות לעיסוק בעבר? מה ההבדל בין היסטוריה לזיכרון? מהי מורשת?
* איך קבעו את ימי הזיכרון בלוח הלאומי והיהודי ומדוע?
* כיצד מתבטא הזיכרון בטקסים, במקורות יהודיים, בספרי זיכרון ובספרי זיכרונות, בספרות ובשירה, בקולנוע, ביצירה האמנותית ובמוסיקה.
* הזיכרון ביהדות – מצוות זיכרון, טקסים, מנהגי עדות, חגים וימים מיוחדים
* הזיכרון הפרטי והקולקטיבי – במשפחה, בקהילה, בחברה.
* ביטוייו של הזיכרון בנוף – אנדרטאות, פינות זיכרון, סיורי זיכרון ומורשת.
איך זה יתרום לי כמורה?
מחנכים ומורים להיסטוריה, ספרות, אמנות, מדעי הרוח ומקצועות היהדות, יכירו לעומק תחום חשוב בעל ערך רב השזור ממילא בתוך עיסוקם החינוכי, ויתמקצעו בו.
תכנית הלימודים
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע, יום רביעי, והיתר בלמידה מרחוק ובהנחיה אישית.
מה נדרש מלומדי תכנית ה-.M.Ed?
אנו מצפים לסטודנטים בעלי רקע אקדמי בלימודים קודמים בהיסטוריה או במקצועות אחרים הנוגעים בעבר.
הדרישות כוללות יכולת למידה בדרכים שונות: בקורסים פרונטאליים, בקורסים מקוונים, בלימוד עצמי ובסדנאות; כמו כן הסטודנטים יידרשו ליישום ולשילוב החומר הנלמד בתחומי החינוך ולכתיבת עבודה סמינריונית ועבודת גמר בהיבטים עיונים ויישומים.
סטודנטים בעלי תואר אקדמי שאיננו היסטוריה יצטרכו מספר השלמות בלימודי היסטוריה; קיימת אפשרות להכרה בלימודים קודמים של קורסים רלוונטיים, לפי קריטריונים אקדמיים מקובלים.
סגל התכנית מעניק הנחיה וסיוע צמודים במחקר ובכתיבת העבודות ועומד לרשות התלמידים בכל עת.
תנאי קבלה:
התוכניות הינה רב תחומית והיא מיועדת לבעלי תעודת B.ed בכל תחומי הדעת, וכן לבעלי תואר B.A עם תעודת הוראה.
ותק בהוראה – לפחות שלוש שנים.
ציון ממוצע 80 ומעלה בלימוד התואר הראשון.
(בוגרי תוכנית מצויינות בתואר ראשון רשאים להמשיך ישירות לתואר שני).
שיחת היכרות עם ראש התוכנית.
יש להוריד את טופס הרישום ולשלוח למכללה עם הטפסים הנדרשים.
חריגה מתנאי הקבלה:
המכללה תאפשר קבלה של עד 10% משיעור הסטודנטים בכל תוכנית לימודים, שאינם עומדים בתנאי הקבלה מנימוקים כגון:
* הגברת ההנגשה להשכלה הגבוהה בישראל.
* צרכים ייחודיים של ציבורים מגוונים בישראל ואופייה הרב תרבותי של החברה.
* נתונים אישיים ואקדמיים מיוחדים המצדיקים קבלה חריגה.