דרך אפרתה
כתב עת שפיט.
עורכת: סיגלית רוזמרין
עורכים בעבר: מיכל בן יעקב, ציון עוקשי, ישראל רוזנסון, יוסי שפנייר
תחום מחקר: חינוך והוראה.
כתב העת עוסק בחינוך ובתחומים המשיקים לו. בחלק מן הגיליונות נבחר נושא מרכזי ממוקד ונבחן מזוויות מחקר שונות.
מסירת מאמרים לפרסום בכתב העת
יש לפנות לשלומית זמיר לקבלת הנחיות במייל:
shlomitz@emef.ac.il
המאמרים יעברו שיפוט אקדמי כמקובל.
לחצו על כותרת הספר כדי לצפות במאמרים.
לרכישת ספרים נא לפנות למזכירות המכללה
בטלפון: 02-6717744
או בדוא"ל: mazkirut@emef.ac.il
חלק ראשון – מאמרים פרי מחקריהם של חברי קהילת החוקרים באפרתה
קהילת החוקרים: מסע של פיתוח מקצועי
דוד ברודי
גורמים רגשיים, אישיותיים ומבניים המשפיעים על דפוסי שימוש של חוקרים בתוכנות לניהול ידע
נעמה קידר-לוי
עמדות של מורים לאחר התנסות בהערכה מודדת ובהערכה מעצבת
יהודית גרובר סולימן
״לפעמים צריך לקפוץ למים״: קשיים ודרכי התמודדות של מדריכות פדגוגיות בחינוך המיוחד עם הטמעת האייפד בהוראה
ורד ארביב ושרון קמינצקי
עמדות של נערות בוגרות החינוך המיוחד כלפי חוויותיהן בשוק העבודה
מינה בן ברוך-אילוז
״לא סתם לשבת בכיתה כמו עציץ״: תפיסות הסטודנטיות להוראה את מטרותיהן ואת מקומן בבית הספר בימי העבודה המעשית
אילנית אברהם ואתי גוהריאן
״הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו״: יחסי גומלין בין חונכות וחניכות במרכז למידה במכללה להוראה
אמיר שמש
חלק שני – מאמרים נוספים
׳אצבעוני׳ ו׳גמדי ליל׳: ערכים ציוניים לאומיים-אידאולוגיים בשני שירים של ביאליק לילדים
ניצה דורי
מסורת ומודרנה: התמורות במערכת החינוך בטבריה בשלהי התקופה העות׳מאנית
עדו ישראלי
השימוש במרחב ספריית בית הספר: חמישה מקרי מבחן
שרית איזיקיאל
היסטוריה של החינוך
על הפרופסור פיבל מלצר, אוהב התנ״ך ומפיצו ברבים
יפה ישראלי
גננות ראשונות בארץ ישראל ודרכי הכשרתן להוראה בתקופת העלייה הראשונה, 1903-1882
צפורה שחורי-רובין
אחריות ההורים והקהילה בחינוך ילדים עם צרכים מיוחדים לאור ההלכה וספרות השו״ת בעת החדשה
אילן עמר
זהות יהודית בחינוך הממלכתי
תודעת זהות יהודית בבתי ספר ממלכתיים – בירורה ועיצובה – תשובה על טענות ההדתה
נעמה רשף
עיסוק בזהות היהודית בחינוך הממלכתי: ניתוח נייר עמדה שגובש בצוות חשיבה במכון מופ״ת
ליאת יוספסברג בן-יהושע ואיריס ניב
חינוך והכשרת מורים
יוטאגוגיה בהכשרת מורים: שינוי בניהול תהליכי הוראה ולמידה
שרית איזיקיאל
תרומתו של מוסד אקדמי להשתלבותם של סטודנטים עם HFA במסגרת אקדמית באמצעות השפעתו על מרצים ועל סטודנטים
ניצה דוידוביץ, חנה גנדל-גוטרמן ואלונה פונומריובה
״אני כאילו סבבה כזה״ – אופן ההתמודדות של סטונדטיות רג״ב עם עומס לימודים
דוד ברודי ויוסי שפנייר
אופן הגשת חומרי יצירה מנקודת מבטם של הילדים
רותי נאמן ונטלי גיבלי
"ועמך כולם צדיקים״ לדרכו החינוכית של 'בעל הטורים' — רבנו יעקב בן הרא״ש
חנן יצחקי
מגמות בהנחלת הזיכרון הקיבוצי שבמלחמת עמלק בישראל במדבר לאורך הדורות
תרצה פריש
שתי דרכים דידקטיות להבנת התמורות במשמעות המונח 'ארץ זבת חלב ודבש' לפי פשוטו של מקרא
דוד שניאור
אליהו הנביא — קווים לדמותו
אלי קון וזלמן אייזנשטוק
ילדות ומשפחה בספרות הילדים החרדית לגיל הרך: רצף ותמורה
אסתר מלחי
השפעת הניגון על אווירת הלכידות החברתית בכיתה
נעמי שפירא
הקשר בין הזמינות הרגשית של האם לבעיות התנהגות של הילד
יערה שילה ויאן סרדצה
השתנות מדדי היצירתיות של ילדים וציוריהם במעבר מהגן לכיתה א'
רבקה ליפשיץ, פנינה קליין (ז"ל) ואסתר עדי־יפה
הוראה לתלמידים לקויי קשב בכיתה הרגילה
הדס דוויק
אפשר לחשוב אחרת? עידוד חשיבה יצירתית אצל סטודנטיות להוראת הגיל הרך
אורית הוד־שמר
עידוד דמיון ורגש בלמידה של ילדים
קרן איגן
הגדרת התפתחות רוחנית אצל ילדים בגיל הרך: אתגר מחקרי
דבורה שיין
תפילת קבע ממוסדת – דרך חינוכית המעצבת אומה
ציון עוקשי
ללמוד תורה ביחידות או ללמוד תורה בחברותא? בחינת השאלה בטקסטים של חכמי ישראל במהלך הדורות
אסתי בן מנחם־תאומים
'חנוך לנער על פי דרכו' – עיון בהגותו של האדמו"ר מסלונים
נגה בינג
תלמיד מתחפש, מורה מחפש – מסה קצרה על תחפושות ועל חינוך
ישראל רוזנסון
עטרה של חינוך בצפונה של ירושלים בימים של טרום מדינה סיפורה של לאה גולוביצקי, מורה ומחנכת בעטרות
יוסי שפנייר
מעורבות הספרייה בתהליך החינוכי־לימודי במכללה
נעמה קידר־לוי
זמר העברי ככלי לחוויה בחינוך
אביבה סטניסלבסקי
מדע בסיפורי ילדים או: קוץ נוסף בקוצים של פודי הקיפוד
דסי שטיינר
ציורים של ילדים להורים גרושים
מאירה פיין ז"ל
מה בין אווירת כיתה ללמידה?
אביגיל פרידמן
השעה הפרטנית בבתי הספר במדינת ישראל ויצירת 'מעגל הערכה' – המורה כמעריך וכמוערך
ירון זילברשטיין
קשיים בהערכת תפקוד קוגניטיבי־חינוכי של תלמידים מהעדה האתיופית
לין גנסר ופול שרל־פוקס
תכנית להכשרת מורים אל מול אתגרי השעה חינוך על־יסודי – מיפוי צרכים ודרכי התמודדות
אילנה כלב־ברקוביץ
התמודדות עם בעיות משמעת – ציר מרכזי בעבודת ההוראה
אילנה כלב־ברקוביץ
מחקר ועיון
זיכרון היסטורי
זיכרון יציאת מצרים בספר הזוהר
עודד ישראלי
״זיכרון תמורה״: עיון בלשני-סוציולוגי בדרך המדוורת לבקשת תמורה
סיגלית רוזמרין
פנקס הזכרת נשמות של ק״ק כנסת קאנטון בויניציאה מן המאה הט״ז
שלמה א׳ גליקסברג
תִּכָּתֵב זאת לדור אחרון
הערות זיכרון, הנצחה ותודעה היסטורית בכתבי רבנים בשואה
חיים שלם
זיכרון בנוף
הר וזכירה: הערות על הנצחה וזיכרון בגלבוע
ישראל רוזנסון
עיצוב הזיכרון בשמות הרחובות בשכונת פסגת זאב ובגבעת זאב
יוסי שפנייר
שמות הרחובות באשקלון כדגם של הבניית זיכרון
אבי ששון ויוסי שפנייר
היסטוריה, זיכרון ושִׁכְחָה: בית הקברות הצבאי הבריטי מצפון לירושלים
מיכל בן יעקב
זיכרון וחינוך
מחנכי הגיל הרך לנוכח אתגרי יום הזיכרון לשואה ולגבורה: דילמות ופתרונות
דוד ברודי
זיכרון – הבסיס של ה׳אני׳
פול שרל-פוקס
קדושה דתית וקדושה אזרחית:
מבט השוואתי על ימי זיכרון לאומיים בחטיבות הביניים הישראליות
שירה אילוז, ישראל ריץ׳ וחני וייסבורד
תיעוד וזיכרון
אתרי זיכרון
שתי שכונות, שתי הנצחות: על דגמי הנצחה שכונתיים בבית הכרם ובקריית יובל
ישראל רוזנסון
הלוחות לא נשברו!
על החיים סביב לוח שטרסבורג-לימוז׳ בצרפת בצרפת של שנות השואה
פינחס זאקו וישראל רוזנסון
הנצחת זיכרון השואה באמצעות אנדרטאות בליטא ובישראל
עקיבא סלע
עדויות וזיכרונות
היריות שפתחו את מלחמת העצמאות
יהודה זיו
״מהאֹפל אל השחר״ זיכרון והנצחה בקהילת הווה
מנוחה כהן-אמיר
קולט אבולקר-מוסקט: מהמחתרת היהודית באלג׳יריה ועד הרפואה הטבעית בישראל
יוסף שרביט
רסיסי זיכרונות: זיכרון בנאומיהם של אישים, של מנהיגים, של חוקרים ושל סופרים
יוסי שפנייר
בתי כנסת: מבט מבחוץ – מבט מבפנים
בתי כנסיות – דרכי הריבוי של צירוף הסמיכות
ציון עוקשי
בית הכנסת כמקום לימוד – ימי הבית השני, המשנה והתלמוד
יהודה נאמן
׳כאבני החושן יעירו מעפר׳ – תגובות למציאת בתי כנסת קדומים בארץ ישראל
ישראל רוזנסון
בתי כנסת בפסגת זאב והתגבשות הקהילה סביבם
יוסי שפנייר
הצצה לעולם תקנות בתי הכנסת
אהרן ארנד
הילד ובית הכנסת בספרות
לאה חובב
נשים ואמירת ׳קדיש יתום׳
אליהו אהרן
׳תפילה לעני כי יעטוף׳ – בתי כנסת בבתי ספר לחינוך מיוחד
חוה בלוך
בשבת יזרקו סוכריות? על מקומו של בית הכנסת בתכניות הלימודים בבית הספר היסודי
תמר שוורין
׳שם מדברים עם ה׳ ׳ – דימוי בית הכנסת אצל ילדי הגן
דוד ברודי
פינת הקודש בגן הילדים
הינדי כהן ומאירה פיין
׳בימים האלה בזמן הזה׳ – פעילויות חווייתיות בבתי כנסת עתיקים
יעל מאלי
תיעוד: בתי הכנסת במבחן בג״ץ – מקרה בתי הכנסת בגוש קטיף
ישראל רוזנסון
תיעוד: חדר תפילה במכללת אפרתה
רפא לסר
מאמרים בחינוך
כוח הדימיון במשנת תנועת המוסר
אביטל לוי
מודל להכשרת פרחי הוראה – למידת עמיתים באוריינטציה מעצבת
אילנה ברקוביץ
דברים עם מוטקה
מראיין: ד״ר ישראל רוזנסון
מהר״ל, פיאז׳ה והמדרג הקוגנטיבי
ד״ר אריאל גרוס
שילוב אומנויות לקידום ילדים לקויי למידה: תיאור שיטה חינוכית טיפולית במסגרת סדנה במכללת אפרתה
רות גרינברג ומאירה פיין
על תופעת הפגיעה המינית בילדים בגיל הרך בתוך המשפחה
ד״ר רות וולף
עיצוב מוטיב הבדידדות בשירה לילדים לדורותיה: הבחינה הפסיכולוגית
ד״ר לאה חובב
מצוינות – הגדרות ומאפיינים
ד״ר רפאל ירחי
גלגולי אגדת ׳המלך המשיח׳ בסיפור ׳המטפחת׳ לעגנון
יהודית מוסול
׳לקרוא שם׳: מגמות פסיכולוגיות בקריאת שם פרטי במקרא
ד״ר ציון עוקשי
ציורי ילדים כביטוי לעולמו הפנימי של הילד המצייר
מאירה פיין
הממד הדתי כמאבחן לשוני
צופיה קרני (משורר)
משה כמנהיג: חשיפת תהליכי נפש בסיפור המקראי ובמדרש
יצחק רוזנברגר
תודעה נבואית: על מראות סמליים ופסיכולוגיה נבואית אצל ירמיהו
ד״ר ישראל רוזנסון
׳על הוראת המקרא במכללת אפרתה׳ – דברי פתיחה ראש המכללה
ד״ר צבי גסטוירט
חטיבה א: מפרשנות והגות במקרא להוראת מקרא
ה׳עיונים׳ של נחמה ליבוביץ כדגם לשיעורי תנ״ך
אראלה ידגר
דיברה תורה כלשון בני אדם – גלגולי הביטוי ותכניו
ד״ר ציון עוקשי
מבנים ספרותיים כמבטאים משמעות חינוכית-מוסרית
יצחק רוזנברגר
האמנם אחד היה ישעיהו?
אביה הכהן
שתי כתובות מפורסמות מתקופת המקרא – ניתוח והשוואה רעיונית
חני בן-גד (ברוכים)
פרשנות בעלי המוסר למקרא
מירי לוי
עיון ב׳דמות המקראית׳ – כיצד?
שלוש תמונות-עולם בכרמל – הצעה לפיתוח מודל להוראת תנ״ך המעמיד במרכז דילמות קיומיות
שלומית שמש
הערכת דמות מקראית כמאפיין של פרשנות, והקשר לעולמו של הלומד
מרים בנר
״וכל בניך למודי ה׳ ״ – על הוראת המקרא בחינוך מיוחד בבית הספר הממלכתי דתי
אביבה ברוכים, חוה בלוך
חטיבה ב: יצירה – בהשראת המקרא
יצירות לילדים וזיקתן למקרא
ד״ר לאה חובב
ציורים פרשניים – מסה על אמנות הציור כתפיסה פרשנית
ד״ר ישראל רוזנסון
בתופים ובמחולות – על המחול במקרא
רות גרינברג
המפגש בגורן שהצית את הדמיון – עיון בשירים מודרניים על רות המואבייה כמקרה בוחן לסוגיית השירה הנשית
רחל עופר
פרשנות טקסטואלית וקולנועית לסיפור בת יפתח
רות וולפיש
הסיפור שאינו נגמר על מלך האריות: מסרטי ילדים ללימוד המקרא – אתגר פרשני ורעיוני
ד״ר ישראל רוזנסון, תמר שורין
הצלה לאומית ותכליתה, עיון בהפטרת יום העצמאות
ד״ר ישראל רוזנסון
יום העצמאות ביצירות לילדים
ד״ר לאה חובב
מגילת העצמאות – הלשון כראי התקופה
ציון עוקשי
הרהורים אודות החינוך הציוני הדתי ביום העצמאות ה-50
ד״ר רפאל ירחי
התמודדות ילדים צעירים עם נושא המוות ביום הזיכרון
רות וולף
פרקי מחקר ליום העצמאות – השלמות
ד״ר אהרון ארנד
יום העצמאות בגן – ניסוי חינוכי
צוות הגיל הרך
בדרך אל העיר, ציוני דרך היסטוריים בין שער הגיא לירושלים: הצעה לסיור לימודי לקראת יום העצמאות
יוסי שפנייר
הסברים פילוסופיים, פסיכולוגיים ודתיים למשבר ערכים ומשמעותם לחינוך לערכים
ד״ר רפאל ירחי
גישה אקדמאית מול גישה חוויתית ומחנכת, בהוראת התנ״ך במכללה הדתית
אראלה ידגר
החינוך לאזרחות בבית הספר הדתי – קשיים ייחודיים והצעות להתמודדות
יצחק גייגר
חינוך מוסרי באמצעות היצירה הספרותית
רות וולף
ערכה ותפקידיה של הספרות לילדים
ד״ר לאה חובב
בקיאות בתלמוד ׳מסורת הש״ס׳ והיחס לגדולי תורה
ד״ר אהרון ארנד
אמונת חכמים – בירור מושגי וחינוכי
ד״ר ישראל רוזנסון
׳אמונת המדע׳ – ישעיהו השני כמשל על בעיה בהוראת המקרא
ציון עוקשי
ערכים ואקדמיזציה
מכתב שאלה ושלוש תשובות
ד״ר ישראל רוזנסון – ראש החוג למקרא
הרב עמוס סמואל – רב המכללה
מר מנחם כץ – ראש החוג לתושבע״פ
חנוך לנער על פי דרכו – הנושא האישי, תיאוריה ויישום במכללת ׳אפרתה׳
תמר שוורין
שער א׳ – התפילה בארץ ישראל, שתי נקודות מבט
מעולמו של בית הכנסת הקדום
פרופ' אביגדור שנאן
שער ב – החינוך לתפילה ודרכי הוראתה
משמעויות המונחים ׳תפילה ו׳להתפלל׳ והשפעתם על החינוך לתפילה
רפאל ירחי
יום עיון:
החינוך לתפילה – פתיחה ליום עיון
מרדכי קורן
התפילה בדרמה יוצרת
ציפי סידר ומדיינים
הוראת התפילה לילדים בגיל הרך
דוד ברודי
החינוך לתפילה – התנסות במחקר איכותי
ד״ר נעמי באום
הארות והערות לסיכום הדיון
הרב עמוס סמואל
ברך והתפלל, עיון בשירי תפילה בספרות הילדים
ד״ר לאה חובב
שער ג – התפילה במקרא, בהלכה ובהגות
המתח שבתפילה, עיון בדברי חז״ל על התפילה
ד״ר ישראל רוזנסון
תפילה – אידיאל ומציאות
הרב אברהם וולפיש
על חובת נשים בתפילה
הרב עמוס סמואל
חינוך לתפילה בספרות הרבנית של ימינו
ד״ר אהרן ארנד
עיון בפרקים ו׳ ו-ל׳ בתהילים כאמצעי להבנת משמעות התפילה
אראלה ידגר
שער א׳ – המחנך הדתי בעולם מודרני
דעת תורה וסמכות חכמים
הרב דניאל טרופר
חינוך למוסר בעולם דתי, מעורער סמכויות מחנכות
רפאל ירחי
הוראת נושא התקשורת בבית הספר הדתי – נקודות למחשבה
אריאלה פרסקי
בגדרי חובת מלמדי תינוקות
הרב יצחק נפחא
שער ב׳ – המחנך הדתי והתלמיד השונה
החינוך המיוחד במקורות היהודיים
רחמים מלמד-כהן
הילד השונה והחריג ביצירות לילדים
ד״ר לאה חובב
׳ואין אחד דומה לחברו׳ – היחס לשונה בלימוד התורה
ד״ר ישראל רוזנסון
על הזיקה שבין מקורות היהדות לבין הכשרת מורים לחינוך מיוחד – סקר עמדות בין מורי חינוך מיוחד במוסדות להכשרת מורים
חוה בלוך
מורנו שלמה גולדשמידט ז״ל
לקראת לימוד בראשית פרק א׳
שלמה גולדשמידט
׳ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד׳ – בירור בעניין ׳מעת לעת׳ במעשה בראשית
יצחק נפחא
עולם ואדם, תורה וחקירה ותלותם ההדדית
חננאל מאק
לשונות בריאה בבראשית פרק א׳
ציון עוקשי
היבטים מדרשיים, ספרותיים ופילוסופיים על בריאת האדם והשלכותיהם הפרשניות והחינוכיות
רפאל ירחי
היסודות הרעיוניים של פירושי רש״י בפרקי הבריאה
אראלה ידגר
״…אותיות שנבראו בהן שמים וארץ״ – משמעות השפה בהבנת סיפור הבריאה
ישראל רוזנסון
סיפורי הבריאה בספרות לילדים
לאה חובב
״ויהי ערב ויהי בקר יום רביעי״ – על משמעותם של הזמנים בסיפור הבריאה
מרים בלום
׳ציורי בראשית׳ – פרשנות אמנותית לסיפור הבריאה
נעמי קאסוטו וישראל רוזנסון
סביבה ואדם בסיפור הבריאה – הצעה למסגרת תוכנית לימודים משלימה בספר בראשית
ישראל רוזנסון
׳דברים שמושכים לבו של אדם כאגדה׳ על האגדה בדברי חז״ל – לקט מאמרים
המדרש כדרך להוראת עומק פשוטו של מקרא
גבריאל ח׳ כהן
הבנת הנקרא בפרשנות מקרא ובמדרש אגדה
ציון עוקשי
פשט, דרש ואומנות יהודית – עיון ׳מדרשי׳ בציורי עקידת יצחק
נעמי קאסוטו וישראל רוזנסון
כיבוד אב ואם של דמא בן נתינה
עמוס סמואל
בית אלפא – פסיפס של אגדות על אגדה ועל ארכיאולוגיה – מבט לעולמם של חכמי האגדה
ישראל רוזנסון
על מקומה של האגדה בלימודי הספרות
אפרים חזן
דמויותיהם של חכמים כדרך שהן מצטיירות באגדות חז״ל – דרכים להוראת סיפורי אגדה
לאה חובב
הוראת האגדה לאור בחני ההכרה
רפאל ירחי
שער א׳ – הוראת המקרא
שינויי גבולות בנחלת בנימין (מלחמות בעשא-אסא)
שלמה גולדשמיט
׳פרוזדור וטרקלין׳ – לשאלת הזכרתו של ׳העולם הבא׳ במקרא
ישראל רוזנסון
שער ב׳ – הוראת מקצועות היהדות
גבולות ארץ ישראל – שאלות דתיות וחינוכיות
רב שיח
כתב התורה וכתבי הקודש
יצחק נפחא
עמדה מושגית ועמדה סימלית בלימודי היהדות
רפאל ירחי
שער ג׳ – הוראת הלשון והאומנות
הצעה לתוכנית לימודים בתרבות ובאמנות יהודית בסמינר אפרתה
נעמי קאסוטו
שער ד׳ – הכשרת מורים
שיעור לדוגמא כאמצעי בהכשרת מורים
לאה חובב
משוב ולקחים מהשדה
ראיונות עם מאיר ברום ורות ניסים
תגובות
שער א׳ – הוראת המקרא
על פרשיות הנחלות וגבולותיהן בספר יהושע
שלמה גולדשמיט
הרהורים בשאלת המסר בסיפור המקראי
ישראל רוזנסון
המסר המקראי מבחינת השיקולים הפסיכו-דידקטיים
רפאל ירחי
שער ב׳ – הוראת תורה שבעל פה
חינוך לערכים באמצעות הוראת המשנה
עמוס סמואל
חסרות ויתירות בספר התורה
יצחק נפחא
שער ג׳ – הוראת הספרות, הלשון והמוסיקה
הוראת שירה באמצעות שקפים בבית הספר היסודי
לאה חובב